Jakie są rodzaje wypadania włosów?

Wypadanie włosów można podzielić na kilka rodzajów. Różne rodzaje to łysienie plackowate, telogenowe i anagenowe. Ważne jest, aby zrozumieć, co powoduje każdy z tych stanów, aby dowiedzieć się, jakie leczenie będzie dla ciebie skuteczne. Wiedz również, że utrata włosów nie jest spowodowana przez konkretny mieszek włosowy. Dochodzi do niego z powodu przerwania łodygi włosa.

Wypadanie włosów Anagen

Faza anagenu charakteryzuje się tym, że włosy rosną w mieszkach włosowych skóry głowy. Włosy te są długie i pigmentowane. Z kolei faza telogenu ma mały, okrągły kształt cebulki lub mieszka. Obie fazy włosów mają otwory mieszkowe. Wypadanie włosów w fazie anagenu jest zwykle diagnozowane poprzez biopsję skóry głowy, która wykaże również, że stosunek włosów w fazie anagenu do włosów w fazie telogenu jest prawidłowy. Inne badania mogą być wykonane w celu wykluczenia niedoboru żelaza, choroby tarczycy i infekcji.

Najczęstszą przyczyną utraty włosów anagenowych jest chemioterapia. Jednak może być ona również spowodowana chorobą autoimmunologiczną lub lekiem. Ważne jest, aby zrozumieć przyczyny i objawy tego schorzenia, ponieważ może być ono bardzo niepokojące dla pacjenta. Dlatego ważne jest, aby edukować pacjentów na temat tego stanu i wyjaśnić, że utrata włosów jest tymczasowa i będzie odrastać.

Wypadanie włosów anagenowych może być również wynikiem zaburzeń psychicznych. W takim przypadku u pacjenta może wystąpić zaburzenie kontroli impulsów, znane jako trichotillomania. Celem leczenia tego stanu jest kontrolowanie leżącego u jego podstaw zaburzenia psychicznego. Włosy zwykle odrastają same, choć w niektórych przypadkach dermatolog może przepisać leki przyspieszające proces odrastania.

Wypadanie włosów anagenowych może wystąpić, gdy mieszki anagenowe skóry głowy zostaną uszkodzone przez chemioterapeutyki stosowane w leczeniu nowotworów. Takie środki zazwyczaj powodują tymczasowe wyłączenie macierzy włosa, powodując wypadanie od osiemdziesięciu do dziewięćdziesięciu procent włosów na skórze głowy. Wypadanie włosów jest odwracalne po odstawieniu szkodliwego środka.

Telogen effluvium

Chociaż telogen effluvium jest tymczasową formą utraty włosów, dermatolog może leczyć problem, jeśli stan jest poważny. Zazwyczaj włosy odrastają po trzech do sześciu miesiącach. Jednak w rzadkich przypadkach, stan jest przewlekły, trwający lata, a nawet dekady. Dermatolog może zalecić leki, które pomogą włosom odrosnąć.

Objawy telogenu rozpoczynają się zazwyczaj od zwiększonej ilości włosów pod prysznicem lub na szczotce do włosów, przerzedzenia włosów w okolicy łonowej i pachowej oraz uogólnionej utraty włosów. Szczegółowy wywiad dotyczący stanu pacjenta może pomóc w ustaleniu dokładnej przyczyny tego stanu. W diagnozowaniu telogen effluvium pomocny może być test pociągania za włosy. Polega on na powolnym przesuwaniu opuszkami palców po długości włosów.

Przyczyna telogenu effluvium nie jest w pełni poznana, ale zwykle dotyczy kobiet w średnim wieku. Badania hormonalne są zazwyczaj prawidłowe, a trichogram może być pomocny w potwierdzeniu diagnozy. W niektórych przypadkach utrata włosów jest tak silna, że dotyczy całej skóry głowy.

Utrata włosów spowodowana przez telogen effluvium może trwać do dziewięciu miesięcy, zanim włosy odrosną. Objawy telogenu to zwiększone wypadanie, swędzenie skóry głowy i wysypka.

Telogen effluvium powoduje wypadanie kępek włosów

Telogen effluvium to zaburzenie, które powoduje wypadanie kępek włosów ze skóry głowy. Może wystąpić po stresie lub porodzie. Wypadanie może trwać od 6 do 9 miesięcy, ale w końcu włosy wracają do normy. Osoby cierpiące na telogen effluvium mogą również doświadczać wysypki i pieczenia skóry głowy.

Telogen effluvium można leczyć za pomocą leków lub operacji. Leczenie jest zazwyczaj tymczasowe, a stan łysienia można odwrócić poprzez odstawienie leków. Leki mogą być jednak ryzykowne dla pacjenta, gdyż mogą zakłócać samoistne ustępowanie dolegliwości. Dlatego dermatolodzy na ogół nie przepisują leków w ostrej fazie zaburzenia. Leczenie rozpoczyna się zwykle około czterech do sześciu miesięcy po tym, jak mieszki włosowe przestają rosnąć.

Objawy telogenu mogą być dość przygnębiające, ale dobrą wiadomością jest to, że ustępują. Większość przypadków ustępuje samoistnie po kilku miesiącach. Jednak nie wszystkie włosy odrosną, dlatego ważne jest, by zasięgnąć porady lekarza, jeśli zauważysz wypadające kępki włosów.

Telogen effluvium może wystąpić po dużym stresie, drastycznej utracie wagi lub ciąży. Stresujące środowisko sprawia, że mieszki włosowe nie są w stanie zapewnić włosom potrzebnego im TLC.

Łysienie plackowate

Łysienie plackowate to stan, w którym utrata włosów spowodowana jest przerzedzeniem mieszków włosowych. Proces ten znany jest jako łysienie. Stan ten jest często genetyczny i wynika z kombinacji czynników. Może być wywołany przez wiele rzeczy, w tym obecność niektórych hormonów. Na szczęście istnieją różne sposoby leczenia tego stanu.

Mężczyźni i kobiety cierpiący na łysienie typu męskiego powinni szukać metod leczenia, które są ukierunkowane na ten stan. Kilka rozwiązań miejscowych, w tym minoksydyl, może być stosowanych w celu powstrzymania utraty włosów. Operacja przeszczepu włosów jest kolejnym sposobem leczenia tej przypadłości. Procedury te mogą przywrócić utracone włosy i stymulować wzrost nowych.

Mężczyźni zazwyczaj doświadczają łysienia wzorcowego z wiekiem, a zaczyna się ono z przodu, po bokach i na szczycie głowy. Może ono postępować aż do całkowitego wyłysienia, choć rzadko zdarza się, aby u kobiet wystąpiło to zjawisko. Co ciekawe, ten rodzaj łysienia może rozpocząć się już w okresie dojrzewania i postępować przez całe życie. Dotyka on dwie trzecie mężczyzn w wieku 35 lat, a osiemdziesiąt pięć procent w wieku 50 lat.

Dokładna przyczyna łysienia typu żeńskiego nie jest znana, ale uważa się, że główną przyczyną może być spadek poziomu hormonów żeńskich. Ze względu na powszechny wpływ łysienia androgenowego zarówno na mężczyzn, jak i na kobiety, niezwykle korzystne byłoby opracowanie trwałego leku. Trwałe rozwiązanie nie tylko zmniejszyłoby niepokój wielu osób, ale również byłoby korzystne finansowo dla firm farmaceutycznych.

Łysienie pourazowe

Istnieje kilka czynników, które przyczyniają się do rozwoju łysienia pourazowego. Często jest ono wynikiem siłowego usunięcia włosów lub złamania trzonu włosa. Czynnikami przyczyniającymi się do tego mogą być techniki fryzjerskie, takie jak ciągnięcie, skręcanie i stosowanie silnych środków chemicznych na skórę głowy. Czynniki psychologiczne, takie jak trichotillomania, mogą również powodować łysienie.

Niektóre z przyczyn tego stanu są nieznane, ale dostępne są na nie pewne leki. Jedną z częstych przyczyn jest choroba tarczycy. Możliwe jest również zachorowanie na łysienie autoimmunologiczne w różny sposób. Na szczęście, łysienie autoimmunologiczne nie jest powszechne. Osoba z tym schorzeniem zazwyczaj zauważa utratę włosów w łatach. Powszechne schorzenie skóry głowy, znane jako liszaj płaski, może również powodować łysienie. Powoduje ono suchą, łuszczącą się wysypkę i wypadanie włosów, które pojawiają się w kępkach. Skóra może również stać się czerwona lub rozwinąć małe guzki. Wysypka najczęściej będzie dotyczyć kobiet, ale możliwe jest leczenie tego schorzenia za pomocą leków.

Osoba cierpiąca na łysienie pourazowe jest podatna na kilka chorób autoimmunologicznych i stanów zapalnych. Stan ten może prowadzić do trwałego łysienia.

Warunki medyczne powodujące utratę włosów

Istnieje kilka warunków medycznych, które mogą powodować utratę włosów. Choroby te mają charakter autoimmunologiczny i mogą dotyczyć skóry głowy lub skóry. Niektóre z najczęstszych obejmują leki chemioterapii i problemy z tarczycą. Inne przyczyny obejmują raka i zaburzenia odżywiania. Objawy tych chorób mogą trwać tygodnie lub miesiące. Ważne jest, aby porozmawiać z lekarzem, jeśli podejrzewasz, że jakiś stan jest przyczyną utraty włosów.

Jednym z bardziej znanych stanów chorobowych powodujących utratę włosów jest rak. Leczenie raka może powodować utratę włosów na skórze głowy, brwiach i rzęsach. Stopień utraty włosów będzie zależał od dawki leku i zastosowanej metody podawania. Jednak niektóre leki mogą pomóc w zapobieganiu lub zmniejszeniu utraty włosów.

Jeśli utrata włosów jest objawem większego problemu medycznego, lekarz wykorzysta połączenie historii zdrowia i badania fizykalnego, aby określić przyczynę dolegliwości. Niektórzy lekarze mogą również zlecić badania krwi w celu wykrycia niedoborów składników odżywczych lub innych schorzeń. Po zdiagnozowaniu przyczyny utraty włosów, lekarz określi odpowiednie leczenie.

Inną częstą przyczyną utraty włosów jest chemioterapia, która powoduje szybkie wypadanie włosów. Stan ten może spowodować wystąpienie łysienia. Jednak w większości przypadków włosy odrastają w sposób naturalny. Osoby doświadczające szybkiej utraty włosów mogą szukać pomocy u dermatologa, który może przepisać leki, które pomogą włosom szybciej odrosnąć. U niektórych osób występuje również łysienie dziedziczne. Leczenie tego stanu obejmuje zazwyczaj miejscowo stosowany minoksydyl, finasteryd i przeszczep włosów.