Wskazówki dietetyczne dotyczące leczenia trądziku

Wskazówki dietetyczne dotyczące leczenia trądziku

Dieta, którą spożywasz, może mieć duży wpływ na trądzik. High-GI żywności (rafinowane węglowodany, cukry i przetworzonej żywności) spike cukru we krwi, uruchamiając kaskadę efektów, które powodują stan zapalny, produkcji oleju skóry i zatkane pory. Ta reakcja zapalna ustawia scenę dla trądziku. Ważne jest, aby unikać tych pokarmów i zastąpić je pełnymi ziarnami.

Dieta o wysokim indeksie glikemicznym

Dieta o wysokim indeksie glikemicznym (IG) może pomóc w leczeniu trądziku. Jej efekty wiążą się z mniejszą liczbą pryszczy powodujących trądzik, zmniejszonymi markerami stanu zapalnego oraz mniejszymi gruczołami olejowymi. Przed rozpoczęciem stosowania tej diety należy jednak skonsultować się z dermatologiem, aby upewnić się, że nie występują inne schorzenia.

IG żywności jest miarą tego, jak szybko podnosi ona poziom cukru we krwi. Pokarmy o wysokim indeksie glikemicznym zawierają zwykle dużo rafinowanych węglowodanów, takich jak biały chleb. Spożywanie zbyt dużej ilości tych pokarmów może spowodować rozwój trądziku.

Dieta o niskim IG może również poprawić wrażliwość na insulinę, co może mieć pozytywny wpływ na trądzik. W jednym z badań grupa nastolatków została losowo przydzielona do diety o niskim IG przez osiem tygodni. Ich poziom insuliny był mierzony przed i po badaniu. Dodatkowo oceniano nasilenie zmian zapalnych na ich twarzy. Zmierzono również poziom androgenów. W sumie badanie ukończyło 43 uczestników.

Inne badanie dotyczyło IG węglowodanów i trądziku u osób z łagodnym lub umiarkowanym trądzikiem. Badacze stwierdzili, że dieta o wysokim IG miała mniej przypadków trądziku niż dieta o niskim IG. Wyniki tego badania zostały zgłoszone w czasopiśmie Acne.com, które posiada pełnotekstową wersję artykułów.

Olej rybny

Trądzik jest nieprzyjemnym stanem, a niektórzy ludzie mogą chcieć spróbować oleju rybnego do leczenia trądziku. Ważne jest jednak, aby wziąć pod uwagę jakość swojej diety tak samo jak ilość przyjmowanego oleju rybnego. Typowa zachodnia dieta jest bogata w cukier, czerwone mięso i zapalne przetworzone pokarmy. Natomiast dieta niezachodnia jest bogata w owoce, warzywa i chude mięso. Jeśli masz alergię na ryby, możesz skupić się na pokarmach zawierających kwas alfa-linolenowy, roślinny kwas omega-3 występujący w nasionach lnu, soi i chia.

W badaniu przeprowadzonym w Niemczech stwierdzono, że dieta bogata w kwasy tłuszczowe omega-3 zmniejszyła trądzik w dwóch grupach, podczas gdy grupa kontrolna nie wykazała żadnych zmian w trądziku. Jednak grupa z kwasami tłuszczowymi omega-3 po miesiącu poprawiła wygląd swojej skóry. Badacze zaobserwowali również zmniejszenie nasilenia trądziku w grupie omega-3 w porównaniu z grupą kontrolną.

Trądzik został powiązany ze stanem zapalnym, dlatego olej rybi może pomóc w zmniejszeniu nasilenia trądziku. Badania wykazały, że kwasy tłuszczowe omega-3 mogą zmniejszać stan zapalny. Może to zapobiec trądzikowi poprzez blokowanie pewnych białek w organizmie, które wyzwalają stan zapalny. Dlatego przyjmowanie suplementów oleju rybnego może pomóc w zmniejszeniu trądziku, ale wiąże się z tym kilka zagrożeń.

Antyoksydanty

Dieta bogata w antyoksydanty może pomóc zmniejszyć wygląd zmian trądzikowych i poprawić ogólny stan zdrowia skóry. Przeciwutleniacze znajdują się w różnych pokarmach, w tym w czerwonym winie, zielonej herbacie i niektórych owocach. Pokarmy te mogą pomóc w uspokojeniu skóry, a nawet mogą zmniejszyć stan zapalny.

Dietetyczne antyoksydanty mogą również pomóc w zmniejszeniu skutków ubocznych niektórych metod leczenia trądziku. Należą do nich izotretynoina, beta-karoten, koenzym Q10 i witamina E. Ponadto większe spożycie witaminy E może poprawić wygląd skóry.

Zmiana diety może nie wystarczyć w leczeniu trądziku. Musisz również zmienić swój styl życia. Powinieneś unikać spożywania pokarmów o wysokiej zawartości tłuszczu lub cukru. Zamiast tego należy spożywać pokarmy bogate w przeciwutleniacze i błonnik pokarmowy. Możesz również zmienić swoją dietę, aby włączyć więcej tłustych ryb. Możesz kupić konserwy, wędzone i świeże ryby w sklepach rybnych. Możesz również dodawać nasiona do sałatek i owsianki. Ponadto możesz zastąpić nabiał wzbogaconym mlekiem roślinnym, które może pomóc organizmowi produkować więcej przeciwutleniaczy i poprawić zdrowie jelit. Możesz też spróbować unikać czekolady i zamiast niej spożywać zieloną herbatę.

Suplementy diety

Istnieje wiele różnych suplementów diety, które mogą być stosowane w leczeniu trądziku. Niektóre z tych produktów zawierają przeciwutleniacze, które mogą pomóc w zmniejszeniu objawów trądziku, podczas gdy inne celują w równowagę hormonalną, aby pomóc w rozwiązaniu problemu pierwotnej przyczyny trądziku. Wiele z tych produktów może również pomóc w zarządzaniu stresem, który może odgrywać rolę w wybuchach trądziku.

Niektóre z najbardziej popularnych suplementów na trądzik zawierają ponadfizjologiczne poziomy witamin, minerałów i aminokwasów. Nie są one jednak zatwierdzone przez FDA i często nie przechodzą takich samych rygorystycznych badań jak leki. Podczas gdy większość suplementów na trądzik zawiera badania wspierające ich twierdzenia, niewiele z nich jest testowanych przez strony trzecie pod kątem skuteczności. Ponadto, niektóre z tych produktów mogą zawierać składniki, które mają niepożądane skutki uboczne i może rzeczywiście pogorszyć trądzik.

Jedną z najczęstszych witamin, które mogą pomóc w zmniejszeniu trądziku jest witamina C. Ta witamina antyoksydacyjna pomaga w procesie gojenia i regeneracji skóry. Pomaga również zapobiegać produkcji wolnych rodników, które mogą uszkodzić komórki skóry i DNA. Te dwa czynniki sprawiają, że ważne jest, aby uzyskać wystarczającą ilość witaminy C w diecie.

Niedobór witaminy D

Istnieje wiele różnych sposobów na uzyskanie odpowiedniej ilości witaminy D w organizmie. Jedną z popularnych metod jest przyjmowanie suplementów witaminy D. Niedobór witaminy D może pogorszyć objawy trądziku. Powinieneś również unikać pokarmów zawierających nabiał, który może nasilać trądzik.

Witamina D jest niezbędna dla układu odpornościowego, więc musisz dostarczyć jej odpowiednią ilość. Pomaga ona organizmowi zwalczać infekcje skórne i reguluje układ odpornościowy. Odgrywa również rolę w ochronie skóry przed promieniowaniem UV. Należy jednak unikać nadmiernej ekspozycji na słońce. Ostatnie badania wykazały, że osoby unikające słońca z powodu ryzyka raka skóry były w grupie wysokiego ryzyka niedoboru witaminy D.

W badaniu opublikowanym w Australasian Journal of Dermatology naukowcy badali poziom witaminy D u pacjentów z trądzikiem. Badacze ci przyjrzeli się również roli witaminy D na metabolizm kości.

Kwasy tłuszczowe omega-3

Osoby cierpiące na trądzik mogą poprawić stan swojej skóry stosując suplement diety zawierający wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3. Te składniki odżywcze znajdują się w rybach, orzechach i nasionach. Te kwasy tłuszczowe są niezbędne dla zdrowia. Wśród innych korzyści, mogą one zmniejszyć objawy trądziku i zredukować stan zapalny.

Jednak spożywanie samych suplementów oleju rybnego może nie być wystarczające do poprawy trądziku. Poza tym, należy zwrócić uwagę na jakość swojej diety. Przeciętna zachodnia dieta ma wysoki poziom przetworzonej żywności, cukru i czerwonego mięsa. W przeciwieństwie do tego, dieta niezachodnia składa się w dużej mierze z owoców, warzyw i chudego mięsa.

Badania wykazały, że kwasy tłuszczowe omega-3 mają działanie przeciwzapalne i obniżają poziom IGF-1, hormonu, który został włączony do trądziku. Według głównej autorki badania, dr Anne Gurtler z Uniwersytetu Ludwig-Maximilian, wyższe spożycie kwasów tłuszczowych omega-3 zmniejszyło objawy trądziku. Ponadto hamowało produkcję leukotrienu B4 – białka, które wywołuje stan zapalny w organizmie.

Skuteczność kwasów tłuszczowych omega-3 nie została jeszcze w pełni udowodniona. Jednak kilka małych badań wykazało, że kwasy omega-3 mogą zmniejszać zmiany trądzikowe. Suplementy diety tych kwasów tłuszczowych nie są jednak zalecane w przypadku trądziku pospolitego. Ponadto brakuje danych na temat tego, czy są one bezpieczne dla osób z trądzikiem zapalnym.

Żywność przeciwzapalna

Żywność przeciwzapalna pomaga zmniejszyć stan zapalny w organizmie. Pokarmy te znajdują się w owocach i warzywach. Wzmacniają one układ odpornościowy, łagodzą skórę i zmniejszają ilość wolnych rodników w organizmie. Pomagają również organizmowi w walce z trądzikiem. Co najważniejsze, są one pełne witaminy A i C, które są niezbędne dla dobrego zdrowia skóry.

Zdrowa dieta bogata w błonnik, tłuszcze nienasycone, polifenole i kwasy tłuszczowe omega-3 może pomóc w walce z trądzikiem. Niektóre przykłady żywności o wysokiej zawartości tych składników obejmują jęczmień, pomidory, truskawki i łososia. Należy również ograniczyć spożycie rafinowanych węglowodanów, smażonych potraw i czerwonego mięsa.

Unikanie pokarmów powodujących stany zapalne jest ważne, jeśli chcesz zobaczyć czystszą skórę. Stosowanie hormonalnego zestawu startowego w celu zwalczania podstawowych czynników wywołujących trądzik to świetny sposób na rozpoczęcie procesu leczenia. Zestawy te są dostarczane z 7-dniowym planem menu i przewodnikiem po przepisach, który wskaże Ci, co jeść, aby oczyścić skórę. Możesz również skorzystać z przewodnika, aby określić, które pokarmy powodują trądzik w Twoim organizmie. Następnie wyeliminuj te pokarmy na dwa tygodnie, a potem stopniowo dodawaj je z powrotem.

Dodanie cynku do swojej diety to świetny sposób na zmniejszenie objawów trądziku. Ten mikroelement jest ważny dla zdrowej skóry i zwalcza bakterie, które powodują trądzik.

Podobne tematy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You May Also Like
Jak długo muszę trzymać włosy?
Czytaj Dalej

Jak długo muszę trzymać włosy?

To bardzo ważne, aby regularnie podcinać włosy, jeśli chcesz zachować je zdrowe i lśniące. Zbyt długie zwlekanie spowoduje…
Afro - poradnik jak to zrobić
Czytaj Dalej

Afro – poradnik jak to zrobić

Podczas tworzenia afro należy wykonać kilka kroków. Po pierwsze, musisz znać swój typ włosów, aby móc wybrać odpowiednie…